Sök:

Sökresultat:

117 Uppsatser om Fem motorer - Sida 1 av 8

Kraftberäkning på transportsystemet Gripper TGG 3200

Schur AB är ett företag i Eksjö som erbjuder sina kunder lösningar inom post- och tidningshantering. Bland dessa lösningar ingår ett transportsystem kallat Gripper TGG 3200 vilket transporterar tidningar från exempelvis pressen till olika enheter i packsalen. Transportsystemet drivs av ett antal asynkronmotorer, antalet motorer variera med avseende på hur lång transportsträckan är. Då drivstationer och motorer är de dyraste komponenterna i transportsystemet vill man minimera antalet av dessaSystemet är uppbyggt av aluminiumprofiler som gör att det kan skräddarsys efter kundens behov. I profilerna rullar enheterna som transporterar tidningen i en sammanlänkad kedja.

Framtagning av labbutrustning för test av processmaskiners reglersystem

Examensarbetet utfördes på Koteko AB som är ett ingenjörsföretag inom processautomation, elkraftteknik och industriell elautomation.Rapporten behandlar problematiken som finns idag med att kunna testa och utveckla processmaskiners styrning och reglerförmåga innan leverans samt test av nya koncept. Detta ska göras genom att konstruera en testrigg som ska kunna testa olika körningar med vissa avgränsningar. Rapporten behandlar även dimensioneringen av alla motorer och växellådor som behövs för att testa olika körningar som presenteras senare i arbetet, samt vad som behövs för att styra och köra motorer..

= Golf

Detta examensarbete har utförts på Saab Support and Services i Arboga. Syftet med examensarbetet har varit att ta fram en modell i Matlab som skall beräkna antal motorbyten, och hur många stora motortillsyner (Check 3) det kommer att bli. Detta skall utföras för att få en så kostnadseffektiv drift som möjligt fram till valt slutscenario, med 40 SK60 det vill säga 80 stycken RM15 motorer i drift. De scenarion som har påverkat projektet har varit 2014 VT, 2017 VT samt 2020 VT. Projektet har delats upp i två moment, där det ena har varit att skapa en databas i Excel för alla motorer och det andra är ett program i Matlab som skall bearbeta all data från Excel, för att på så sätt kunna få ut det mest optimala tillvägagångssättet.Det som vi har kommit fram till är att scenario 2014 VT kommer att uppnås med de aktuella motorer som finns tillgängliga idag utan att någon motor skickas iväg på Check 3.

Optimering av motorunderhåll RM15

Detta examensarbete har utförts på Saab Support and Services i Arboga. Syftet med examensarbetet har varit att ta fram en modell i Matlab som skall beräkna antal motorbyten, och hur många stora motortillsyner (Check 3) det kommer att bli. Detta skall utföras för att få en så kostnadseffektiv drift som möjligt fram till valt slutscenario, med 40 SK60 det vill säga 80 stycken RM15 motorer i drift. De scenarion som har påverkat projektet har varit 2014 VT, 2017 VT samt 2020 VT. Projektet har delats upp i två moment, där det ena har varit att skapa en databas i Excel för alla motorer och det andra är ett program i Matlab som skall bearbeta all data från Excel, för att på så sätt kunna få ut det mest optimala tillvägagångssättet.Det som vi har kommit fram till är att scenario 2014 VT kommer att uppnås med de aktuella motorer som finns tillgängliga idag utan att någon motor skickas iväg på Check 3.

Automatisering av statorlindning vid elmotortillverkning

Denna rapport behandlar automatisering av statorlindning vid monteringsline 4 för elmotorer på ABB Motors AB i Västerås. Målet med projektet var att hitta ett lönsamt sätt att automatisera delar av elmotormonteringen. Arbetet begränsades till att omfatta monteringsline 4 där motorer av storlek IEC 200- 250 monteras, dessa är de största motorer som produceras i Västerås. På grund av relativt små volymer och en omfattande variantflora måste en automatisering vara flexibel. För att nå en fungerande automatiserad lösning behövde flera praktiska materialhanteringsproblem lösas.

Energieffektivisering vid Tekniska Verkens vattenreningsverk i Linköping

Detta projekt har gått ut på att se över befintlig utrustning ur effektivitetssynpunkt, med avseende på belysning, uppvärmning och motordrift.Belysningen är i form av:Yttre områdesbelysning, monterade dels på stolpar och dels på fasadInre belysning i verkstäder, lysrörsarmaturer monterade i takDessa har setts över och deras drifttimmar har tagits fram varefter alternativa armaturer, ljuskällor och styrningar fastställdes, detta för att optimera energiåtgången.Grupper, i de lokala centralerna vid spillvattenpumpstationerna, som tillhör belysning och uppvärmning har segregerats och mätningar har genomförts varefter vissa förbättringsåtgärder har vidtagits. Vi har här sammanställt tidigare givna data samt gjort egna mätningar för att sedan dra slutsatser och ge förslag på förbättringar.Vissa motorer tillhörande dels vattenpumpar och dels luftpumpar har kontrollerats med avseende på dess effektivitet. Motorer vid renvattenstationen Berggården tillhörande pumpar har klassificerats enligt den nya standarden IEC 60034-2-1. Förslag på nya motorer med motsvarande prestanda har givits varefter kalkyler på besparingar gjorts.Ny skruvteknik hos blåsmaskiner lokaliserade vid Nykvarns reningsverk, har gjort att besparingsberäkningar visar goda förutsättningar för investeringar och därmed en energisnålare drift..

Halvautomatisk styrning av järnvägskran

En RMRC, Rail Mounted Railway Crane, är en kran för hantering av containertrafik till och från järnvägsvagnar. Kranen som är helt manuellt styrd utrustas med en semiautomatik som hjälper operatören att positionera kranen. Målpositionen för containern kommer från terminalens logistiksystem. För positioneringen har en lämplig regulator tagits fram som tar hänsyn till den mekaniska påverkan på motorer och växellådor som finns vid acceleration och retardation. Regulatorn har tagits fram och testats i en simuleringsmiljö.

Tillämpad robotik och parallellkinematikUtveckling och modellering av en Stewart-Goughplattform

I detta examensarbete har ett problem som varit en del av ett pågående projekt på ElektaInstrument AB undersökts och en lösning har föreslagits.Problemet har varit att utveckla och modellera en servoenhet som med hög precision kanpositionera ett instrument i fem dimensioner (tre translaterande och två roterande) och som kanhålla instrumentet på sin position med hög styvhet.Problemet löstes genom att först specificera kraven på servoenheten, sedan undersöktes olikabefintliga koncept för att uppnå kraven. Det bästa konceptet, en Stewart-Gough plattform, valdesoch studerades och analyserades sedan i detalj.Analysen gjordes i två steg, det första steget var att göra beräkningar av krafter och benlängdersom en funktion av positionen för en Stewart-Gough plattform. Det andra steget var att realiseraberäkningarna och implementera dessa i kod och hårdvara för att styra fysiska motorer och fådem att bete sig som önskat enligt beräkningarna.Resultatet av första delen av analysen är ett MATLAB program som kan beräknainverskinematiken och benkrafterna för en godtycklig Stewart-Gough plattform som belastasmed en godtycklig kraftvektor och en godtycklig momentvektor. Programmet kan även itereraberäkningarna för olika lägen för Stewart-Gough plattformen och för olika belastningar ochskriva ut extremvärdena som beräknats.Den andra delen av analysen resulterade i ett LabView program för simultan styrning av sexmotorer och hårdvara för att driva sex motorer. Styrningen har testats på befintliga motorer medlyckat resultat.Resultaten av examensarbetet visar att Stewart-Gough plattformen kan uppfylla kraven som ärställda på servoenheten.

STC : ett undervisningsmaterial i NO&Teknik som passar flickor?

STC är ett amerikanskt undervisningsmaterial inom naturvetenskap och teknik som under hösten 1997 och våren/hösten 1998 utprovats i Linköpings kommun. Pilotprojektet är drivet av Kungliga Vetenskapsakademin och Ingenjörsvetenskapsakademin. På engelska heter det"Science and Technology for Children"vilket givit namnet STC. Det är ett temaarbete bestående av 24 olika teman som ska användas i år 1-6. Enligt LpO-94 är det en viktig uppgift att man i skolan skapar intresse för naturvetenskap hos både pojkar och flickor.

Portningsprocessen för en applikation : Att porta en applikation mellan två motorer

Kontext. Det blir allt vanligare att konsumenter vill anva?nda spel och applikationer pa? alla mo?jliga enheter och plattformar och ett sa?tt att go?ra det mo?jligt a?r genom portning. Portning anva?nds fo?r att a?teranva?nda kod, objekt och funktioner utan att beho?va go?ra om allt fra?n bo?rjan.

Portningsprocessen för en applikation - Att porta en applikation mellan två motorer

Kontext. Det blir allt vanligare att konsumenter vill anva?nda spel och applikationer pa? alla mo?jliga enheter och plattformar och ett sa?tt att go?ra det mo?jligt a?r genom portning. Portning anva?nds fo?r att a?teranva?nda kod, objekt och funktioner utan att beho?va go?ra om allt fra?n bo?rjan. Det blir da? effektivt att uppdatera ett spel eller en applikation till en ny plattform, med lite tid och inte sa? mycket extra planering. Objektiv. I studien letas ett sa?tt att go?ra en portning mellan tva? motorer, samt att identifiera och analysera de sva?righeter som kan uppsta? i en flytt av ett spel/applikation mellan tva? system.

Eltest på motormontering

Scania utvecklar och tillverkar lastbilar, bussar, industri- och marinmotorer. Största delen av Scania Sverige ligger i Södertälje, där även den mesta utvecklingen av produkterna sker. Företaget är verksamt i ca 100 länder och har 34 000 anställda. Forskning och utveckling består av ca 2 400 anställda. [1]Scania Motormontering Södertälje tillverkar motorer för Scanias europeiska produktion av lastbilar och bussar.

Flödessimulering av motormontering på Volvo motor Skövde

Volvo Motor AB i Skövde tillverkar motorer till Volvos personbilar. Tillverkningen av motorerna är till stora delar automatiserad. Den planerade produktionsökningen kräver att monteringsfabrikens kapacitet ökas från 370 000 till 450 000 stycken motorer per år, vilket dagens monteringssystem inte klarar av.Dagens monteringssystem för yttre komponenter är uppdelad i ett antal monteringsmoduler. Tack vare hög flexibilitet klarar monteringsmodulerna att hantera både 4-, 5-, och 6-cylindriga motorer. Volvo Processutvekling Skövde arbetar med att ta fram ett monteringssystem med erforderlig kapacitet.


Framtagning av flexibla monteringsverktyg : En arbetsprocess för att skapa verktyg med längre livslängd

På Scanias motormontering i Södertälje sker montering av raka- och V8-motorer för lastbil och buss samt av motorer för industriellt och marint bruk. Gruppen DEPG är en av de grupper som arbetar med att framställa verktyg till motormonteringen. Gruppen ansvarar främst för de tillfällen då nya monteringsverktyg ska anskaffas på grund av introduktion av nya eller modifierade motorkomponenter. DEPG önskar att minska behovet av att omarbeta verktyg och utöka verktygens livslängd, för att uppnå detta planerar DEPG att i framtiden skapa verktyg med högre flexibilitet än tidigare. Examensarbetets mål är att skapa en förbättrad verktygsframtagningsprocess, som stödjer och främjar framtagning av monteringsverktyg med en rätt flexibilitetsgrad.

1 Nästa sida ->